Proto jsme pro Vás připravili několik tipů, jak takové telefonické podvodníky rozeznat a jak se jim bránit.
Společným cílem všech podobných podvodných jednání je vylákat z Vás osobní data, údaje o Vaší platební kartě nebo přístupy do internetového bankovnictví. Podvodníci často využívají toho, že Vás dostanou pod tlak. Například tím, že údajně někdo ohrožuje Vaše finance – vkrádá se Vám na účet, zneužil Vaši platební kartu a podobně. Stávají se i případy, že podvodníci chtějí za volanou osobu sjednat třeba účet.
Hlavní zásady zní:
- Nesdělujte po telefonu žádné osobní údaje, hesla, PINy nebo jiné citlivé informace. Vaše banka by nikdy neměla žádat o tyto údaje takovým způsobem.
- Buďte opatrní s platební kartou. Nikdy nezadávejte údaje o platební kartě, pokud nejste na oficiálních stránkách Vaší banky. Podvodníci často využívají falešné webové stránky.
- Střežte své doklady a neposílejte je přes nezabezpečené platformy. Podvodníci mohou zneužít Vaše osobní údaje.
- Neotevírejte podezřelé odkazy a mějte se na pozoru při klikání na odkazy v SMS nebo v mailech. Vždy jděte přes oficiální stránky Vaší banky.
- Nezveřejňujte své telefonní číslo na sociálních sítích a neposílejte ho přes zprávy, i kdyby o to žádal známý profil.
Co dělat, když Vás někdo kontaktuje? Nenechte se dostat pod tlak!
I když Vám někdo volá třeba jménem banky, policie nebo jiného subjektu a tvrdí, že jsou Vaše finance v ohrožení, zachovejte klid. Ukončete hovor a najděte si oficiální telefonní kontakt na webových stránkách daného subjektu. Zavolejte zpět a ověřte si, zda je situace skutečně kritická.
A pokud stále nemáte jistotu, podělte se o svůj příběh s někým blízkým, kdo Vám může pomoci případné nástrahy odhalit.